Enquête voor VvE-eigenaren bij een integrale renovatie
Gepubliceerd 23 september 2025 | Update: 30 september 2025
De enquête onder de bewoners binnen een VvE is een belangrijke stap in de voorbereiding van een integrale renovatie van jullie VvE-appartementengebouw. Hieronder kun je lezen waarvoor de enquete dient, hoe het werkt en waar je op moet letten. Ook vind je verder beneden een voorbeeld.
Waarom een bewonersenquête belangrijk is voor jullie VvE
Als jullie met verduurzaming of renovatie aan de slag willen, is het belangrijk om te weten wat er speelt binnen de VvE. Wat zijn de wensen, zorgen en mogelijkheden van bewoners? Hoe ziet de financiële situatie eruit? Een bewonersenquête helpt om dit goed in beeld te krijgen.
Wat wordt er onderzocht?
Met de enquête verzamel je informatie over bijvoorbeeld:
- De wensen en behoeften van bewoners (zoals meer comfort, energiebesparing of levensloopbestendig wonen)
- De gebreken (bijvoorbeeld of en waar het tocht, waar schimmel zit en waar het hang- en sluitwerk niet meer functioneert)
- De samenstelling van de VvE (wie woont er zelf, wie verhuurt? De verhuursituatie bijvoorbeeld verhuur door een woningcorporatie, investeerder of aan familie)
- Het energieverbruik, meterstanden. Vraag dan ook altijd nar eventuele extra apparaten of installaties, bijvoorbeeld (elektrische) bijverwarming of (mobiele) airconditioner. Tevens welk vermogen die heeft en hoeveel uur per jaar die draait.
Let op: Als later in het traject de splitsingsakte moet worden aangepast, is het belangrijk te weten of er externe financiers betrokken zijn. Die kunnen het proces vertragen of blokkeren. Breng dit dus op tijd in beeld.
Wie voert de enquête uit?
Een bewonersbevraging is het werk van een bewonersspecialist. Deze verzorgt de enquête doorgaans in opdracht van de renovatieregisseur. Vaak wordt hij hierin ondersteund door de renovatiecommissie. Ook het bestuur of de VvE-beheerder kan hierbij ondersteunen.
Bij een grote of complexe VvE is het verstandig om hier ook een sociaal procesbegeleider in te schakelen. Die helpt om de juiste toon te vinden en alle bewoners op een goede manier te bereiken. Hiervoor is wel voldoende budget én steun van het bestuur nodig.
Tips voor een goede enquête
- Gebruik een duidelijk en doeltreffend format
- Pas de vragen aan op jullie situatie (denk aan thema’s zoals comfort, toegankelijkheid en vraag ook naar specifieke wensen en behoeften)
- Vraag álle bewoners, niet alleen de eigenaren, ook de huurders in overleg met de verhuurder
- Vertaal de enquête als er bewoners zijn die moeite hebben met Nederlands
- Gebruik eventueel een online tool, zoals SurveyMonkey
Waarom dit belangrijk is
Een goed uitgevoerde enquête vormt de basis voor de volgende stappen in het renovatie- of verduurzamingstraject. Het helpt om:
- Inzicht te krijgen in wat bewoners willen en kunnen
- Mogelijke obstakels vroeg te signaleren en koppelkansen herkennen
- Plannen te maken die passen bij de mensen die er wonen
Voorbeeld van een bewonersenquête
Klik hier voor een voorbeeld van een enquête. Deze dient ter inspiratie. Zorg dat jullie vragen stellen die passen bij jullie VvE en de renovatie-aanpak die jullie voor ogen hebben!
Het creëren van draagvlak voorkomt problemen later!
Binnen Condoreno is veel kennis verzameld en toegankelijk gemaakt rondom zeer energiezuinige en betaalbare renovatie: www.condoreno.org
Meer lezen over Condoreno?
Meer informatie:
Condoreno Stappenplan voor VvE-eigenaren
Erkenning van financiering

Deze pagina is tot stand gekomen binnen het project CondoReno, gefinancierd door Programme for Environment and Climate Action (LIFE) MGA — Multi & Mono, onder subsidieovereenkomst nr. 101076316 van de Europese Unie.
