Basisvaardigheden voor een effectief bouwproject

Home » Blogs » Actueel » Basisvaardigheden voor een effectief bouwproject

Gepubliceerd 26 mei 2025 | Update: 26 mei 2025

Als vakspecialisten op gebied van passief bouwen weten we dat deze manier van bouwen een logische keuze is. Maar hoe neem je andere vakgenoten en opdrachtgevers hierin mee? In de praktijk leidt het al snel tot gesprekken waarin je de ander probeert te overtuigen. Dit werkt vaak averechts en leidt dan juist tot meer weerstand. Marjolijn Vrolijk van Jade Architecten liep hier regelmatig tegenaan tijdens haar projecten. Ze besloot hiermee aan de slag te gaan en vond nieuwe tools en tricks tijdens de cursus Communicatie in het bouwproces.
Foto ©TITIA HAHNE

Verder gaan dan de inhoud

Marjolijn is al meerdere jaren werkzaam als architect en is daarnaast deeltijd illustrator. In 2020 startte ze met haar werkzaamheden voor Jade Architecten en zo kwam zij in aanraking met het ontwerpen van passieve gebouwen voor haar opdrachtgevers. In haar werk heeft ze te maken met verschillende projecten en bouwteams en daarmee ook met verschillende belangen.

Marjolijn legt uit: “Ik heb te maken met verschillende persoonlijkheden en belangen tijdens een project en soms merk ik dat we als professionals, maar ook in samenwerking met opdrachtgevers, langs elkaar heen praten. Dat kan dan zorgen voor onenigheid en het kan zo zelfs onplezierig worden om met een project bezig te zijn. Toen ik hoorde over de training Communicatie in het bouwproces zei ik meteen dat ik hier graag aan deel wilde nemen. Het is niet dat ik moeite heb met communiceren, maar soms miste ik gewoon de tools om aan te kaarten en benoemen wat er onderliggend speelt. Om verder te gaan dan alleen de inhoud.”

Praktische training voor de bouwwereld

Marjolijn volgde in februari en maart van dit jaar de tweedaagse training Communicatie in het bouwproces. “De trainers zijn zelf niet afkomstig uit de bouw. Ik vroeg me dan ook af waarom de training dan specifiek voor de bouw bedoeld is. Maar tijdens de cursusdagen werd me dit al snel duidelijk. We mochten casussen aandragen om mee te oefenen. Ik oefende tijdens de training met vakgenoten en zo kom je ook real-life situaties tegen uit de bouwsector. Je hebt te maken met verschillende typen mensen en door daar zo intensief een training mee te volgen, kreeg ik een veel duidelijker beeld van hoe het in de bouwpraktijk werkt. Sommige cursisten zaten bijvoorbeeld erg op de inhoud en feiten en dit bood weer mooie voorbeelden over hoe je dit anders kunt aanpakken. Het was leerzaam om te ervaren dat het in de communicatie vaak juist niet over de inhoud gaat”, vertelt Marjolijn.

“Het is heel handig om je bewust te zijn van de rollen en de dynamiek waar je mee te maken hebt tijdens gesprekken met vakgenoten en opdrachtgevers.”

Het draait vooral om het luisteren naar de ander

Tijdens de training leerde Marjolijn diverse theorieën en communicatietechnieken. De toepassing hiervan werd tijdens rollenspellen geoefend. Marjolijn: “Het is heel handig om je bewust te zijn van de rollen en de dynamiek waar je mee te maken hebt tijdens gesprekken met vakgenoten en opdrachtgevers. Dan kun je hier ook veel beter op inspelen. We hebben bijvoorbeeld besproken hoe je mensen meeneemt in je verhaal. Voor ons als experts op gebied van passief bouwen is het logisch om zo te bouwen, maar anderen moeten hier soms echt nog in meegenomen worden. Het draait grotendeels om de juiste manier van communicatie en vooral om het luisteren naar de ander. Welke twijfels zijn er, welke aversies liggen eronder? Ik geloof nu dat je veel meer mensen zou kunnen motiveren om passief te bouwen als je de juiste communicatiemethoden toepast.”

“Het draait grotendeels om de juiste manier van communicatie en vooral om het luisteren naar de ander.”

Je verplaatsen in de ander

Na afloop van de training merkte Marjolijn dat ze zich bewuster is van haar manier van communiceren tijdens gesprekken. “Soms moet je gewoon even stoppen met het overtuigen van de ander. Als mensen iets wordt opgelegd, gaan ze vaak per definitie in de weerstand. En dan maakt het eigenlijk niet meer uit welke feiten je vertelt. Het is dan juist zinvol om afstand te nemen en na te gaan hoe je die persoon echt kunt begrijpen, om deze uiteindelijk verder te kunnen helpen. Je moet je kunnen verplaatsen in de ander en ook kunnen achterhalen wat er gevoelsmatig gebeurt. Tijdens gesprekken sta ik daar nu eerder bij stil. Er zijn ook momenten dat ik achteraf denk: dat had ik anders kunnen aanpakken. Het is fijn om me daar steeds meer bewust van te zijn.”

“Je moet je kunnen verplaatsen in de ander en ook kunnen achterhalen wat er gevoelsmatig gebeurt.”

Basisvaardigheden voor iedere functie in de bouw

Voor Marjolijn vormen de communicatietools die ze geleerd en geoefend heeft nu de basis voor haar projecten. “Als ik nu terugblik op een paar projecten, denk ik: het was wel fijn geweest als ik eerder had geweten hoe ik dit in de communicatie had kunnen aanpakken. Ik zou de cursus dan ook zeker aanraden aan iedereen die in de bouw werkt. Juist als mensen denken: ik wil helemaal niet bezig zijn met dit communicatiestukje, zou ik ze willen adviseren om deze cursus te volgen. Het zijn gewoon basisvaardigheden die voor iedere functie in de bouw nodig en zinvol zijn, maar ook in het dagelijks leven”, sluit Marjolijn af.

Marjolijn Vrolijk van Jade Architecten

Projecten efficiënter laten verlopen?

Wil jij je bouwprojecten ook efficiënter laten verlopen en mensen beter meekrijgen in je verhaal? Meld je dan aan voor de volgende training Communicatie in het bouwproces. Oefen samen met vakgenoten je communicatieskills