Verwachtingsmanagement – zo krijgt je klant wat hij verwacht
Verwachtingsmanagement is cruciaal voor het succes van elk project. Je klant kiest voor een duurzaam gebouw. En jij hebt de kennis en ervaring en weet als geen ander hoe je dat kunt bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat de klant krijgt wat hij verwacht? En dat het gebouw ook echt duurzaam is? Pieter de Wit van De Keurder/De Begeleider vertelt hoe hij dit aanpakt.
Het draait om verwachtingsmanagement
Met zijn levenslange passie voor de bouw en gebouwen heeft Pieter de Wit tijdens zijn loopbaan een brede ervaring opgedaan in de bouwwereld. Sinds 2009 werkt hij als bouwkundig inspecteur en adviseur bij De Keurder/De Begeleider. Hij geniet ervan om zijn kennis en ervaring met anderen te delen. Communicatie is wat Pieter betreft de sleutel tot succes in het bouwproces. Hij vertelt hierover: “Het draait om verwachtingsmanagement. Zelfs als je samen dezelfde richting opkijkt, kun je nog steeds verschillende dingen zien. Dat betekent dat je niet altijd persé op één lijn zit.”
“Zelfs als je samen dezelfde richting opkijkt, kun je nog steeds verschillende dingen zien.”
Het hele plaatje laten zien
Door zich bewust in de schoenen van de klant te verplaatsen, probeert Pieter de kloof tussen zijn kennis en de kennis van de klant kleiner te maken. “Ik ben ervan doordrongen dat het belangrijk is om klanten vooraf voldoende voorlichting te geven. Ik zie het dan ook als mijn plicht om hen op een vriendelijke manier te informeren en te waarschuwen voor wat hen te wachten staat, inclusief de voordelen die aan hun keuzes verbonden zijn. Ik laat graag het hele plaatje zien, op een positieve en realistische manier.”
Verrassingen voorkomen
“Hoewel passief bouwen op langere termijn voordeliger is dan traditioneel bouwen, heb je dat op het moment van het project soms niet (meer) in de gaten en lijkt passief bouwen vooral duur te zijn”, vertelt Pieter. Met zijn aanpak voorkomt hij verrassingen achteraf, evenals ingewikkelde bouwprojecten met vervelende discussies en confrontaties. “Maar, zelfs als je communicatie goed op orde is, kun je nog steeds met onverwachte situaties te maken krijgen. Ook dan moet je snel op de juiste manier kunnen handelen.”
“Zelfs als je communicatie goed op orde is, kun je nog steeds met onverwachte situaties te maken krijgen. Ook dan moet je snel op de juiste manier kunnen handelen.”
Pieter de Wit van De Keurder/De Begeleider
Bewust maken van de uitdagingen én de mogelijkheden
Om zijn communicatievaardigheden nog verder te ontwikkelen, meldde Pieter zich onlangs aan voor onze cursus Communicatie in het bouwproces. “Ik wil mijn klanten nog beter kunnen voorlichten en hen op een prettige manier wijzen op de stappen die ze moeten nemen wanneer ze bepaalde keuzes maken”, legt hij uit. Pieter’s doel is niet om ze angst aan te jagen, maar juist om ze bewust te maken van de uitdagingen om hun ambities te bereiken. Hij wil zijn klanten meenemen naar een gebied waar hij meer kennis heeft dan zij, maar alleen zover dat nodig is.
Training Communicatie in het bouwproces
Tijdens de praktische tweedaagse training op 21 en 26 november 2024 zal Pieter zijn eigen communicatiestijl beter leren kennen en hoe hij deze kan inzetten en optimaliseren. Zo leert hij vertrouwen te creëren, afstemming met diverse samenwerkingspartners te bevorderen en anderen te inspireren op kritieke momenten. Onderwerpen die onder andere aan bod komen, zijn:
- Hoe stem ik mijn communicatie af op anderen?
- Hoe neem ik mensen mee?
- Hoe zet ik de juiste mensen op de juiste plek?
- Hoe ga ik om met tegenstrijdige belangen of met weerstand?
- Hoe kan ik stevig blijven staan als het spannend wordt?
Kies jij ook voor een succesvol duurzaam project?
Wil jij de slagingskans van duurzame projecten vergroten, zodat je klanten krijgen wat ze verwachten? Dat kan! Tijdens de tweedaagse training Communicatie in het bouwproces krijg je inzichten en praktische tools om jouw gereedschapskist verder aan te vullen. We gaan er samen met de communicatie-experts van Kern Konsult twee inspirerende dagen van maken. Sluit je aan?