Zo realiseer je hoge bouwambities

Effectieve communicatie in de bouw is de sleutel  voor een goede samenwerking. Integraal bouwen en renoveren met hoge ambities vereist continue afstemming. Maar wat als je elkaar onderweg kwijtraakt? En hoe voorkom je dit? Op LinkedIn hielden we onlangs een peiling om na te gaan wat de grootste obstakels zijn tijdens bouwprojecten. In deze blog delen we de resultaten en onze docenten Carl-peter Goossen, Nicolaas van Everdingen en Clarence Rose gingen hierover in gesprek.

Obstakels bij bouwprojecten

We vroegen onze LinkedIn-volgers om antwoord te geven op de vraag: Tegen welk obstakel loop jij het meest aan tijdens bouwprojecten?

De peiling werd ingevuld door 22 personen en dit zijn de resultaten:

Het grootste deel van de respondenten ervaart hoge ambities en een laag budget als het grootste hindernis, maar ook gebrekkige samenwerking en tegenstrijdige belangen worden genoemd. En er spelen zeker ook andere zaken, zoals hinderlijke regelgeving, tijdsgebrek of tekort aan personeel.

Dan is natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe overwin je deze obstakels? Want alleen dan kun je hoge bouwambities waarmaken. Hierover gingen we in gesprek met drie van onze docenten.

Hoe overwin je obstakels?

Met een integrale blik naar het geheel kijken

Carl-peter Goossen over communicatie in de bouwVolgens Carl-peter Goossen gaat het vaak bij het startpunt al mis. Hij ervaart regelmatig dat de ambities niet stroken met het budget. Carl-peter legt uit: “Dan wordt er een ontwerp gemaakt waarin alle ambities verwerkt worden en dan blijkt dit budget-technisch niet te passen. Uiteindelijk worden dan veel van de mooie ambities overboord gegooid.” Dit komt volgens hem vaak door een opeenstapeling van maatregelen, waarbij niet met een integrale blik naar het geheel wordt gekeken. “En dan zakt alles als een plumpudding in elkaar.”

Het gaat om verwachtingsmanagement

Nicolaas van Everdingen over communicatie in de bouwNicolaas van Everdingen kan zich vinden in de ervaringen van Carl-peter. Zo ervaart hij regelmatig dat een architect aan het begin volledig cart-blanche krijgt. “Aan de keukentafel wordt het complete wensenpakket, inclusief moodboards, aangehoord zonder het budget te bespreken. Als adviseurs in een later stadium aansluiten en inschatten wat de plannen gaan kosten, dan zie je iedereen wit wegtrekken.”

Volgens Nicolaas wordt door klanten al snel gedacht dat prefab-bouw goedkoop is en dat er dan veel luxe toegevoegd kan worden, zoals een tweede of een derde badkamer. Hij schrijft hierover op zijn website ook in zijn blog De kaasschaaf hoort op de ontbijttafel. Zijn pleidooi in deze blog: “Heb direct tijdens het ontwerpproces oog voor de meerwaarde die bepaalde keuzes hebben voor de woonkwaliteit. En stop dus een deel van je budget in maatregelen die het woongenot gegarandeerd gaan verbeteren. Oftewel: voeg waarde toe aan je kuubs en geen kuubs aan je waarde.”

Nicolaas vult aan dat het gaat om verwachtingsmanagement: “Klanten weten vaak niet wat ze kunnen of mogen verwachten. Het zijn de professionals in de bouwteams die het verschil kunnen maken om een project te laten slagen.”

Door samen te werken kom je tot oplossingen

Clarence Rose over communicatie in de bouw“Een probleem is er om op te lossen. Als je dat niet kunt, is het geen probleem. Wellicht is dit de enige wijsheid van mijn HTS-studie waar ik echt wat aan had.” Als je hoge ambities wilt waarmaken voor je klanten, is het volgens Clarence Rose van belang dat je als team een groot probleemoplossend vermogen ontwikkeld. Ze vertelt: “Het gaat erom dat je als ontwerpteam de lat hoog durft te leggen, dat je voor het hele plaatje gaat. Hierbij helpt het als je vragen durft te stellen, durft transparant te zijn over waar je tegenaan loopt en voet bij stuk houdt dat het wel moet kunnen. Én dat je vroeg genoeg de samenwerking aangaat en het nut hiervan inziet.”

Het is makkelijk om te roepen dat het budget te beperkt is om alle ambities te realiseren. Het is juist de kunst om er met elkaar uit te komen. Door samen te werken kom je tot oplossingen waar je in je eentje niet op zou komen. Mijn ervaring is dat die samenwerking onmogelijk lijkende ambities mogelijk maakt. Bijvoorbeeld biobased passiefhuizen voor het taxatiebedrag wat zo’n project mag kosten (zonder opslag voor “duurzaamheid” wel te verstaan). Dat kan als je er als ontwerp- en bouwteam echt voor gaat, afstemt met elkaar, samen oplossingen bedenkt. Ik maak het elke keer weer mee:

“Goed bouwen begint met communicatie. Een broodnodige competentie in de veranderende bouw.”

Conclusie: communicatie is dé essentiële bouwsteen

Goede communicatie is wat Carl-Peter, Nicolaas en Clarence betreft de essentiële bouwsteen om hoge bouwambities te realiseren. Door jezelf te leren verplaatsen in het perspectief en de kennis van een ander, tijdig aan te voelen waar het wringt of waar de weerstand zit en daar je communicatie op af te stemmen. Maar ook door te blijven schakelen en elkaar te motiveren, zelfs als het tegenzit. Clarence: “We willen allemaal graag beter bouwen en renoveren. En we zouden het ook gewoon kunnen doen. Maar het loopt zo vaak stuk op het proces. Goed bouwen begint met communicatie. Een broodnodige competentie in de veranderende bouw.”

Effectieve communicatie in de bouw – de sleutel voor een geslaagd bouwproject

Omdat communicatie zo’n belangrijke sleutel is voor succesvolle bouwprofessionals, ontwikkelde Kennisinstituut KERN samen met Kern Konsult, een gerenommeerd trainingsinstituut voor communicatie, de training Communicatie in het bouwproces. Clarence vertelt enthousiast: “Deze cursus is speciaal voor bouwprofessionals die gaan voor duurzaam en betaalbaar bouwen en weten hoe alles afhangt van de manier van samenwerken. We zijn die bijzondere samenwerking aangegaan met Kern Konsult. Met de expertise van deze doorgewinterde communicatiespecialisten biedt deze training de juiste bagage voor effectieve communicatie in de bouw. Een onmisbare boost aan vooruitstrevende bouwprofessionals en hun projecten.”

“Deze cursus geeft vooruitstrevende bouwprofessionals en hun projecten een onmisbare boost.”

Delen