Inhoud van de cursus Integrale kwaliteitsborging
Module 1: Contractvormen en inrichting van prestatiegerichte bouw- en renovatieprojecten
In deze module bespreken wij de voor- en nadelen en toepasbaarheid van verschillende contractvormen (o.a. UAV, UAVgc, Afnameovereenkomst en ESCO) met oog op de projectdoelstellingen en benodigde projectorganisatie. Je krijgt zicht op de impact op de samenwerking van betrokken partijen in het ontwerp- en bouwproces. Ook zoomen we specifiek in op prestatieafspraken en adequate contractvorming.
We introduceren het begrip van de total cost of ownership (TCO) als leidraad voor duurzame (ontwerp-) beslissingen. Je maakt kennis met de opbouw en deelaspecten van de TCO en leert de TCO-tool kennen.
-
Integraal procesmanagement
Integraal procesmanagement is de sleutel voor het succesvol realiseren van zeer energiezuinige betaalbare projecten én ketenintegratie. We geven een introductie in de werking en toepasbaarheid van de morfologische ontwerpmethode. Aan de hand van het rollenspel “Hoedjes van Bono” ontwikkel je meer bewustzijn over samenwerkingsdynamiek. Je leert vervolgens het belang kennen van ketenintegratie voor het realiseren van betaalbare energetisch hoogwaardige gebouwen. Ook behandelen wij de theoretische basis voor effectieve methodes hiervoor, o.a. de AZEB-methode, lean en systems engineering. En we delen ervaringen bij toepassing ervan in werkprocessen.
Module 2: Klanteisenspecificatie en V&V-plan
-
Klantwensen- en risicoanalyse
Je leert in deze module de basisbegrippen, definities en principes kennen van het kwaliteitsborgingssysteem voor integrale projecten. Om te beginnen breng je de wezenlijke klantbehoefte in kaart. Je leert in deze cursus hoe je deze kunt achterhalen in het klantgesprek en je oefent vaardigheden voor deze gespreksvoering. Dit doe je langs de hoofdcategorieën van het programma van eisen voor integrale bouw- en renovatie. Met behulp van een risico-analyse en verkenning van externe randvoorwaarden wordt de klantwensenlijst dan compleet. Vervolgens ga je, wederom samen met de klant, de wensen prioriteren. Een volledige en uitgebalanceerde klantwensenlijst vormt een goed vertrekpunt voor de daadwerkelijke invulling van die klantwensen. Dit is dus voorwaardelijk voor het bereiken van een hoge klanttevredenheid. Afsluitend nemen we een duikje in het thema sociale duurzaamheid.
-
Functionele klanteisen-specificatie en een validatie- en verificatieplan
De volgende stap is de ontwikkeling van het functionele PvE. Hiervoor vertalen we de klantwensen naar functionele eisen. De klanteisenspecificatie (KES) met de daarvan afgeleide prestatie-indicatoren voor de validatie en verificatie fungeren als richtlijn voor de integrale contractvorming en projectrealisatie. Aan de hand van de hoofdcategorieën voor de eisenspecificatie uit het eerste deel van deze trainingsmodule ontwikkel je voor één sub-set van eisen de prestatie-indicatoren die kwalitatief of kwantitatief meetbaar zijn. Ook leer je methodes kennen voor de borging van de eisen gedurende alle projectfasen. Je leert hoe je een V&V-plan kunt opzetten met een planning van cruciale controlemomenten. We ronden deze module af met het bespreken van case studies en de toepassing van validatie en verificatie in je eigen organisatie en werkprocessen.
Module 3: kwaliteitsborging tijdens de ontwerpfase – toepassing en beheer
In deze module introduceren wij de werkwijze van systems engineering (methode, toepassing, voorbeelden, ontwikkelingen). Je leert de technische eisen af te leiden uit de KES. Al oefenend doe je ervaring op met het vertalen van een functioneel eis naar technische eisen. Hierbij verken je de mogelijkheden en implicaties voor technische keuzes. Bijvoorbeeld de constructieopbouw (isolatiemaatregelen) of ventilatiesystemen in relatie tot de prestatie-eisen voor thermische behaaglijkheid of binnenluchtkwaliteit. Ook maak je kennis met de functie van de eisen-hiërarchie, het belang van het eisenbeheer en de hiervoor beschikbare tools. Tenslotte wordt de samenhang en interactie van het kwaliteitsborgingssysteem en de primaire werkprocessen en secundaire bedrijfsprocessen, tijdens alle fasen van het renovatieproject uitgelicht. |
Het V-model van systems engineering |
In het tweede deel van deze module zoomen we in op het belang van kwaliteitsmanagement. We verkennen de functie en opbouw van het V&V-plan. Ook leer je de belangrijkste aspecten voor het bijbehorende afsprakensysteem kennen en de implicaties van deze werkwijze voor het ontwerp- en bouwproces. We geven ook aandacht aan het fenomeen “requirements- /scope creep” en hoe dit tegen te gaan.
In een tussentijdse inspiratiesessie over kosteneffectieve ontwerpprincipes krijg je gevoel voor de impact van ontwerpkeuzes op de totale kosten.
Vervolgens maak je kennis met belangrijke ontwerptools: o.a. BIM, nZEB-tool, de AZEB-kostendatabase. Je leert hoe deze in te zetten voor de kwaliteitsborging en kostenbewaking in de ontwerpfase en de validatie en verificatie van de KES. Afsluitend maak je kennis met de kwaliteitsborgingssystematiek van de passiefhuiscertificering, de EnerPHit-standaard en BENG en leer je de toegevoegde waarde van onafhankelijke kwaliteitscontrole.
Module 4: kwaliteitsborging tijdens de projectuitvoering en inbedrijfstellen
-
Kwaliteitsborging tijdens de uitvoering
Hoe geef je een kwaliteit-gedreven uitvoering het beste vorm? We nemen je mee in geschikte methodes, van toolkit-bespreking tot lean-planning. Je leert praktische aspecten kennen van de kwaliteitsborging in de uitvoering van energetisch hoogwaardige nieuwbouw en renovaties. Denk hierbij aan risico’s bij het verwerken van isolatie, luchtdichte aansluitingen, het afstellen van ramen en deuren, etcetera. Ook krijg je een inleiding in de verschillende verificatiemethodes m.b.t. de uitvoeringskwaliteit. Je krijgt een overzicht van de bestaande technieken en methodes voor de kwaliteitscontrole op de bouw en je leert het verschil tussen product- en gebouwprestaties. We laten de opzet en het beheer van de administratieve projectorganisatie zien binnen de integrale projectomgeving met de diverse samenwerkende partijen bij WNR.
-
Integrale inbedrijfstelling
Vervolgens duiken we in in de kwaliteitsborging rondom de oplevering. Hierbij wordt het belang van een adequate inbedrijfstelling voor het behalen van integrale gebouwprestaties duidelijk. De relatie met monitoring en optimalisatie wordt gelegd en aangevuld met kennis over richtlijnen hiervoor en handige constructies voor de inbedding van verantwoordelijkheden en rechten rondom monitoring na ingebruikname.
Na ingebruikname volgt een periode van intensive validatie en verificatie van de integrale gebouwprestaties en gebruikerstevredenheid. We delen ervaringen hiermee en laten zien hoe een intensieve integrale engineering ook toegevoegde waarde heeft in deze fase, bijvoorbeeld bij de opsporing van de oorzaak van afwijkingen in de verwachte projectresultaten.
Ook maken we de relevantie van de lessons learned duidelijk voor continue verbeterprocessen in de bedrijfsvoering.